We celebrated
Shrove Tuesday (Pancake Day) by learning how to cook pancakes in a cookery workshop.
Pancake Day is
celebrated on Tuesday preceding Ash Wednesday. During this day, pancakes are
eaten in many English-speaking countries (United Kingdom, Ireland, Australia, New Zealand and Canada).
Food nourishes
our bodies and can also symbolize love and security. Cooking activities are
ideal because they provide many sensory opportunities to experiment with taste,
texture, colour, flavour, smell, etc. When senses are engaged as they are
during cooking experiences, learning becomes meaningful and memorable. Cooking
experiences also build people´s knowledge and skills in science, maths, reading
and communication. Cooking can be thought
of as science experiments that people can eat.
When cooking, we have the opportunity to observe changes in food
ingredients, learn about temperature, dissolving, melting, freezing, etc. While
cooking people learn math skills such as counting measuring and following
directions. Our vocabulary is enriched as we learn new terms in recipes, such
as stir, blend, slice, shred, and freeze.
However, the
main emphasis throughout our cooking workshop is the embedding of the
improvement of emotional skills. When someone helps in the preparation of a
meal, they feel they are making something useful. This fills them with a sense of pride,
personal satisfaction and self-confidence. Cooking brings people together, that
is the reason why we hope this workshop becomes an extraordinary bonding
opportunity for students and teachers, as well as a means to overcome
gender-biased behavior, as it is well-known that cooking develops
communication, self-awareness, self-assurance, and social interaction. It might also help students to quell their
own anxieties and may awaken new lifestyle interests for their future. It is an opportunity to work towards gaining
the skills required for future practical independent living, such as directing
skills and the development of safe working practice and food hygiene.
Besides,
making food from a different country is a superb way to star conversation about
different cultures and celebrations in other parts of the world.
Celebramos el día de la tortita aprendiendo cómo cocinar
tortitas en un taller de cocina. El día
de la tortita se celebra en muchos países angloparlantes (Reino Unido, Irlanda,
Australia, Nueva Zelanda y Canadá), comiendo tortitas el martes previo al
miércoles de ceniza.
La comida sirve como nutriente a nuestro cuerpo, pero también
simboliza amor y seguridad. La cocina es
una actividad ideal porque proporciona la oportunidad de experimentar multitud
de sensaciones: gusto, textura, color, sabor, olor, etc. Cuando los sentidos están tan implicados como
ocurre durante cualquier actividad culinaria, el aprendizaje se convierte en
significativo y memorable.
La cocina también sirve para desarrollar el conocimiento de
ciencias, matemáticas, lectura y comunicación.
Se puede pensar en la cocina como experimentos científicos que la gente
puede comer. Cuando cocinamos, tenemos
la oportunidad de observar cambios en los ingredientes, aprender sobre
temperatura, disolución, fusión, congelación, etc. También aprendemos habilidades matemáticas
como contar, medir y seguir instrucciones.
Enriquecemos nuestro vocabulario a medida que aprendemos nuevos
términos en recetar como remover, mezclar, rebanar, rallar o congelar.
Sin embargo, durante nuestro taller, enfatizaremos en la integración
de habilidades emocionales en la actividad de cocina. Cuando alguien ayuda en la preparación de una
comida, siente que está haciendo algo útil.
Esto le llena de una sensación de orgullo, satisfacción personal y
autoconfianza. La cocina acerca a la
gente y por eso esperamos que nuestro taller sea una oportunidad extraordinaria
para afianzar los vínculos afectivos entre los propios alumnos y también con
los profesores, y que sirva como una manera de superar la discriminación de
género, ya que, como es bien sabido, la
propia actividad de cocinar desarrolla la comunicación, la conciencia de uno
mismo, la autoconfianza y la interacción social. También puede ayudar a que los estudiantes aplaquen
sus propias ansiedades y quizá despierte nuevos intereses en cuanto a estilo de
vida para su futuro. Es una oportunidad
de comenzar a trabajar la adquisición de habilidades que son prácticas y
necesarias para una vida independiente, como, por ejemplo, habilidades de
liderazgo y el desarrollo de prácticas de trabajo seguras y manipulación e higiene
de los alimentos.
Por otro lado, preparar comida de un país distinto al propio es
una manera óptima de iniciar una conversación acerca de distintas culturas y
celebraciones en otros lugares del mundo.
The handouts that have been used for this activity can be downloaded by clicking in the following links:
Teacher´s notes.
Handout 1: Kitchen safety and hygiene.
Handout 2: Tools.
Handout 3: Recipe.
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